tisdag 25 oktober 2011

Tigertämjerskans bekännelser

Författare: Robert Hough
Antal sidor: 485
Mitt betyg: * * * * *

Handling:
"Tänk på vad jag har gjort. Tänk på det. Jag har varit i varenda stad i Amerika, liten som stor......Jag har varit hemma hos Cecil B. De Mille. Jag har ridit i parad med Mae West. Jag har kysst Douglas Fairbanks (fast inte på ett sätt som betydde nåt).....Jag är en kvinna som har burit glittrande dräkter, som har åkt limousin, som har ätit frukost på berg, som har blivit lomhörd av applåder. Jag är också en kvinna som, en het dag i Bangor, fick vad hon förtjänade och blev sliten i stycken av tigrar....."
Robert Houghs prisbelönta debutroman "Tigertämjerskans bekännelser" är berättelsen om Mabel Stark, kvinnan som fick cirkuspubliken att jubla och rysa under 1920-talet. Det är en underhållande och gripande skildring av hur sjuksköterskeeleven från Kentucky förvandlas till den fantastiska Mabel Stark, tigertämjerskan som inte räds varken stora katter eller absurda äktenskap. Boken är baserad på en sann historia.


Min bedömning:
En helt bedårande berättelse, så mustig och färgstark. Jag fastnade ordentligt från första sidan. Det är mycket att läsa på varje sida så det gäller att hålla fokus men ack vad den är roligt berättad.
Eftersom den utspelar sig på 1920-talet så är tämjningen av dom stora katterna ganska hårdhänta men kan du bortse från det, har du en rolig stund framför dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar