fredag 7 oktober 2011

Egentligen kan man inte tävla i musik

Författare: Björn Alverfeldt/foto: Anders Roos
Antal sidor: 317
Mitt betyg: * * * *

Handling:
Förr i tiden vann fel låt. Men numera är allting fel. Björkmans fel.
Frågan "Vann rätt låt?" är idag lika irrelevant som svaret "Jag kollar inte på sånt". Alla som är med i Melodifestivalen vinner någonting. Uppmärksamhet, inte minst. För medan man tidigare bara kunde stänga av tv:n, kommer numera ingen undan låtarna och rapporteringen.
Författaren Björn Alverfeldt och fotografen Anders Roos har under flera år följt Sveriges populäraste tv-program inifrån. Som enda journalister har de fått insyn i arbetet hela vägen från urvalsjuryns första gallring till rösträkningen.
Det här historien om hur Melodifestivalen förvandlades från en utskrattad parentes till en populärkulturell maktfaktor som påverkar alla svenskar. Historien om 10 år med Christer Björkman.


Min bedömning:
Jag är helt klart ingen schlagernörd men det är något jag gärna tittar på. Den här boken var intressant då jag fick följa med bakom kulisserna. Det var många snygga bilder och bra skriven text. Du får veta lite om hur resonemanget går. Klart läsvärd om du är intresserad av schlagervärlden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar