fredag 21 oktober 2011

Millenium, Stieg och jag

Författare: Eva Gabrielsson/Marie-Francoise Colombani
Antal sidor: 156
Mitt betyg: * * * *

Handling:
Eva Gabrielsson och Stieg larsson träffades på ett politiskt möte i Umeå hösten 1972. Under de följande åren delade de allt, de var varandras bästa vänner, samtalspartner och uppriktiga kritiker. I Millenium, Stieg och jag berättar Eva Gabrielsson öppenhjärtigt om deras 32 år tillsammans. Om drömmen om skrivarstugan, engagemanget i den antirasistiska rörelsen och det som kom att bli Stieg Larssons livsverk, Expo - men också om sorgearbetet efter hans plötsliga död.
Med sin unika inblick i arbetet bakom Millenium-trilogin ger hon läsaren nycklar till miljöer och personer i de tre böckerna - och sin egen bild av det juridiska spelet efter Stiegs död.


Min bedömning:
Fick en bild av Eva Gabrielsson som en väldigt girig person efter hennes intervju i Skavlan. Men jag får ta tillbaka det. Här visar hon en helt annan sida, en sida som kanske inte gemene man vet om Stieg Larsson eller Eva Gabrielsson. Stieg slog för rättvisan och dom små i samhället. Det är en sida som inte kommer fram i dagens mediabrus. Jag har fått en annan förståelse för hennes kamp om Stiegs arv. Klart läsvärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar