tisdag 18 oktober 2011

Spill-en damroman

Författare: Sigrid Combuchen
Antal sidor: 449
Mitt betyg: *

Handling:
En författare får ett brev från en av sina läsare, Hedwig Langmark, som känt igen sig i ett beskrivet foto i en av författarens böcker. Genom brevväxlningen och författarens egna efterforskningar växer en berättelse om Heddas liv som ung. Hur detta liv kom att formas av tillfälligheter och ogenomtänkta beslut när hon var nitton, tjugo. Slumpen, eller ödet, kastade henne ur den lugna kurs som verkade given för en flicka ur övre medelklassen.
Mellan författaren och den gamla Hedda råder dragkamp om mening. Författaren förälskar sig i dåtid och det som inte blev, Hedda intresserar sig för nuet som är. Och protesterar mot idén att hennes liv kanske blev förspillt.

Min bedömning:
Nej, jag ger upp efter 91 sidor. Det går inte att läsa. Jag vill verkligen men jag blir inte fångad av berättelsen över huvudtaget. Får ingen känsla alls för Hedda eller författaren, tankarna bara fladdrar iväg på annat håll. Så tråkigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar