fredag 7 oktober 2011

Niceville: Tre kvinnor, två världar, en historia

Författare: Kathryn Stockett
Antal sidor: 478
Mitt betyg: * * * * *

Handling:
När Skeeter återvänder till hemstaden Jackson i Mississippi efter universitet faller hon tillbaka i sitt gamla liv med bridgespel, tennis och välgörenhetsbaler.
Men Skeeter har förändrats. Hon har författardrömmar och reagerar allt starkare på de orättvisor hon ser omkring sig i 1960-talets Södern. Genom sitt arbete på lokaltidningen träffar hon två svarta hemhjälper - Aibileen och Minny. Tillsammans bestämmer de sig för att skriva en bok som skildrar verkligheten bakom de fina fasaderna i Jackson, staden som de kallar Niceville.
De skriver om hur de svarta kvinnorna har förnedrats och diskriminerats, men också om deras drömmar, längtan och hopp. Det är ett farligt arbete som kommer att förändra deras liv för all framtid.
Niceville är en läsupplevelse utöver det vanliga - en oförglömlig roman om vänskap, mod och kärlekens kraft.


Min bedömning:
Helt klart en jagkaninteslutaläsabok! Jag bara måste fortsätta även fast ögonen svider och det är sent på natten. Mod, kärlek, jävelskap, bitterhet, spänning, värme, klokhet, ledsamhet, en helt fantastisk berättelse. Det är som du var med för du kan nästan känna dofterna. Kathryn Stockett har verkligen lyckats fånga 60-talets tidsanda. Jag önskar jag kunde få veta hur det går för Skeeter, Aibileene och Minny. Du får en svag aning i slutet......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar