fredag 21 oktober 2011

Möt mig i Patong

Författare: Annika Frostell
Antal sidor: 433
Mitt betyg:  * * * *

Handling:
"Du borde titta till henne!" sa Helenas bror efter sitt besök på ön Thailand där hennes dotter Linda sedan flera år arbetar som dykguide vid korallreven. Efter en arbetstyngd höst har Helena tagit ledigt och bokat varsin flygstol för sig och sin yngsta dotter Madde. Nu sitter de på McDonalds i Patong och väntar. Linda har lovat komma runt fem. Hon har ordnat hotell, och nästa dag ska de åka vidare tillsammans. Men ingenting blir som de har tänkt. Hettan, myllret och skönheten tar andan ur dem, och det som skulle bli en underbar semester utvecklas till ett skrämmande äventyr bland dykare, turister och invånare på ön Koh Phi Phi.
Möt mig i Patong är en berättelse om ett paradis i snabb förvandlig, präglat av både livsnjutning och mänsklig utsatthet. Här försöker mamman och hennes döttrar nå och förstå varandra och upplevelserna sätter deras tillit och gemenskap på hårda prov.


Min bedömning:
Är vi svenskar överlag trygghetsnojiga eller är omvärlden utan sunt förnuft? Är svenskar blåögda och inte vill veta om hur omvärlden verkligen ser ut? Vad är det som gör att en mamma inte orkar ställa jobbiga frågor och kräva ett svar?
Varför tar dom fattiga efter våra dåliga levnadsvanor istället för att hålla fast vid sina egna bra levnadsvanor?
Vad kan man göra åt fattigdom? Med vilken rätt går kan jag gå in och tala om för dom fattiga hur dom ska leva?
Svåra frågor och jag har inga som helst svar förutom att boken är läsvärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar