fredag 14 oktober 2011

mannen och hustrun

Författare: Tony Parsons
Antal sidor: 310
Mitt betyg: * * *

Handling:
Harry Silver försöker finna sig tillrätta med livet i sitt nya äktenskap med Cyd. Han och exfrun Gina delar på vårdnaden om den älskade sonen Pat. Och han kämpar med att vara en bra förälder åt Peggy, Cyds dotter.
Cyd tycks bli alltmer uppslukad av sin karriär - för det är väl bara arbetet? Och själv har Harry fullt upp med tv-show, "Fish on Friday". När hans mamma oväntat drabbas av ett obehagligt sjukdomsbesked blir allt för mycket för Harry.
Det är då han möter Kazumi, en vacker japansk fotograf, och livet blir ännu mer komplicerat. Den krossade drömmen efter första äktenskapet har Harry lämnat bakom sig, men hur ska han lyckas foga samman bitarna i sin nya relation till en lyckligare bild?
Mannen och hustrun är en roman om kärlek och äktenskap, om styvbarn och nya familjekonstellationer, om vad det betyder att vara en bra förälder - och om varför vi blir förälskade och varför vi gifter oss, varför vi stannar kvar och varför vi bryter upp.



Min bedömning:
Inte riktigt lika bra som första boken, Mannen och pojken. Jag har fortfarande Marcus Birros röst som uppläsare men bokens historia griper inte riktigt tag. Det känns som om Harry gör det lite lätt för sig genom att bli kär i en annan person. Precis som om det löser allt? Men jag gillar Harrys tanke genom boken, han gör verkligen så gott han kan men jag ändå inte låta bli att undra, hur går det för hans tv-show?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar