tisdag 24 april 2012

Efter honom, syndafloden

Författare: Per Planhammar
Antal sidor: 391 varav 63 lästa.
Mitt betyg: *

Handling:
Den amerikanske författaren Jack Kerouac dog 1969, tolv år efter det monumentala genombrottet med romanen On the Road - mitt i en era han påstods ha varit upphovsman till men själv avskydde innerligt. De sista åren hade han då levt isolerad och bitter, utblottad och hårt åtgången av alkoholism. Med denna sista tid som ram skildrar Per Planhammar - via minnesfragment, drömmar, uppenbarelser, faktiska händelser och kommentarer från levande och döda - hur Kerouacs liv kom att utvecklas till en tragedi. Det är sökandet efter en skuggestalt med ständigt gäckande personlighet, som älskar och hånar i samma andetag, som vill fly omvärldens mytologisering av honom själv och som till sina sista dagar är hängiven det han egentligen trodde på: litteraturen och språket.

Min bedömning:
Förlåt, men jag gav upp efter 63 sidor. Jag förstod inte vad jag läste och fick inget som helst sammanhang i berättelsen. Det hela kändes mest som en massa rabblande. Tråkigt för jag ahde sett fram emot att få läsa om Jack Kerouac.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar