söndag 1 april 2012

Metallica - terapi, droger och rock`n`roll

Författare: Mick Wall
Antal sidor: 473
Mitt betyg: * * * * *

Handling:
Metallicas ställning som ett av världens största och mest inflyteserika metalband är ohotad. De ligger ständigt i framkant för utvecklingen inom metal och gav redan på åttiotalet upphov till thrash metal - de fick oräkneliga efterföljare, bland andra Slayer, Anthrax och Megadeth. Metallica är de sista av rockens riktiga giganter. Med sina 100 miljoner sålda skivor världen över har bandet nått långt utöver den egna genrens gränser och öppnat en helt ny publiks öron för den tunga hårdrocken.

Mick Wall har skrivit den definitiva biografin över Metallica, både djupgående och utredande men också kritiskt granskande. Han berättar historien om hur den tennisspelande kassettbandssamlaren Lars Ulrich gjorde sina pojkrumsdrömmar till världsomspännande verklighet tillsammans med värstingen James Hetfield. Här återges milstolparna i bandets historia, från den tragiska bussolyckan i Sverige 1986 som tog basisten Cliff Burtons liv -  en händelse som traumatiserade och formade bandet i lika hög grad - via den prisbelönta dokumentärfilen Some Kind of Monster från 2004 som i skrämmande detalj visar hur illa det på väg att gå, till deras status som rocklegender och svåröverträffade publikdragare i dag.

Min bedömning:
När jag fick den här boken kastade jag mig över den. Kunde inte vänta tills jag läst ut den bok jag höll på med. Och inte blir jag besviken. Jag streckläser den från pärm till pärm. Jag får veta saker jag inte haft en susning om. Jag erkänner att jag inte har världens mesta koll på bandet men dom är en favorit för mig. När jag läser så hör jag deras musik i huvudet.
Det jag saknar är deras egna röster så jag ser fram emot den dagen bandet själva skriver. Mick Wall har gjort ett ypperligt arbete med boken så den är helt klart läsvärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar