torsdag 12 april 2012

Elevjuvelen

Författare: Kristina Wärring
Antal sidor: 290
Mitt betyg: * *

Handling:
Tre kvinnor ur tre olika generationer försöker ta itu med sina liv. De har mycket gemensamt men är ändå så långt ifrån varandra. Sjuttonåriga Cecilia som fyller arton på självaste valdagen den 19 september, har tappat fotfästet i livet. Hon försöker bryta ett invant mönster, något som får oanade konsekvenser för några av människorna runt henne: mamma Ylva, mormor Agneta, klasskompisen Alex och läraren Ninni. En serie omständigheter leder fram emot en dramatisk händelse som för alltid kommer att förändra deras liv.

Elevjuvelen är en samtidsroman som utspelar sig i den medelstora staden Ansgarstuna nära Stockholm. Ensamhet, åldrande, jakten efter bekräftelse och längtan efter det så kallade meningsfulla, "riktiga livet", skola, politik och mobbing bildar den mångfacetterade bakgrunden till denna roman.

Min bedömning:
Det är så mycket ord att jag hela tiden tappar fokus och drömmer mig bort. Jag hittar flera halva meningar, ska det vara så? Flera gånger så är det kommatecken i en mening och sedan stor bokstav. Är det med mening och vad menas med det? För min del så irriteras jag över det.
Jag får inte heller något grepp om de tre kvinnorna det handlar om. Blandar hela tiden ihop dom med varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar