söndag 1 april 2012

Mörkrets gärning

Författare: Val McDermid
Antal sidor: 462
Mitt betyg: * * * *

Handling:
När Charlotte "Charlie" Flint får ett paket med gamla tidningsurklipp om ett brutalt mord väcks hennes nyfikenhet omedelbart. Mordet ägde rum för flera år sedan på Charlies gamla college i Oxford - en brudgum blev ihjälslagen och nedsänkt i floden efter sitt bröllop, samtidigt som bruden och bröllopsgästerna drack champagne. Charlie har inte en aning om vem som har skickat paketet, eller ens varför. Men hennes yrkeskarriär som psykiatriker och profilerare för tillfället slagits i spillror har hon gott om tid för privata efterforskningar. När hon återvänder till det stängda och mystiska världen kring skolan i Oxford förstår hon att det ligger mer bakom mordet än hon först kunnat föreställa sig. Hon anar inte att sanningen kan innebära en fara - även för henne själv.

Min bedömning:
Jag gillar tvisten med att huvudpersonen är gay. Det ger hela boken lite krydda. Jag gillar också att jag lyckas misstänka vem som har mördat. Det är inte ofta det händer.
Tyvärr sitter du inte på helspänn boken igenom men den är klart läsvärd. Ska nog försöka hitta fler böcker av författaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar