torsdag 12 april 2012

Gå sönder, gå hel

Författare: Sofia Nordin
Antal sidor: 232
Mitt betyg: * *

Handling:
"Så jag började om. Jag gjorde ett nytt liv och låtsade inte om det gamla. Det låter kanske fegt, men det fanns inte många alternativ."
Lena är på flykt med ett spädbarn. Till en början är det sensommar på landet är blåbär ger mat och vitmossa blir tvättsvamp. När månaderna går och ett kylslaget blir den lilla familjens boplats, stramas tillgångarna åt.
Anna har målmedvetet skapat sig en idyllisk villatillvaro med man, barn, bil, väninnor. Namnet är taget, så även livsstilen. Minnena kapslar hon noggrant in och sorterar undan, känslor planeras i förväg och visas upp. Allt som kan skrapa hål på hinnan är ett hot.
Gå sönder, gå hel är en stark och gårfull berättelse som obevekligen rullar fram mot sin upplösning.

Min bedömning:
Ja, helt klart en gåtfull berättelse. Du får som läsare inte reda på varför Lena tar ett barn eller varför Anna är så målmedveten. Det saknar jag, ett varför. Berättelsen är otäck och suggestiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar