söndag 1 april 2012

Kvinnan i rummet

Författare: Jussi Adler-Olsen
Antal sidor: 349
Mitt betyg: * * * * *

Handling:
En vacker vinterdag 2002 försvinner den unga och lovande politikern Merete Lynggaard spårlöst. Medierna kastar sig över fallet och börjar spekulera vilt om allt ifrån självmord och mord till kidnappning och frivilligt försvinnande. Polisen inleder snart en stor utredning men den blir resultatlös. Meret är som uppslukad av jorden.
Samtidigt är kriminalinspektören Carl Mörk tillbaka på jobbet efter en traumatisk där han och två kollegor blivit nedskjutna. Ena kollegan dog och den andre är förlamas. Carl är fysiskt oskadd men plågas av djupa skuldkänslor gentemot sina kollegor.
När Carl Mörk så småningom får ansvaret för utredningen av Merete Lynggaards försvinnande börjar det hända saker. Snart är Mörck och hans assistent Hafez el-Assad en hänsynslös förbrytare på spåren. Frågan är om de hittar galningen innan det är för sent?

Min bedömning:
Äntligen fick jag läsa första boken och den är läsvärd. Jag lyckas lista ut vem dom misstänker men det är ändå andlöst spännande i slutet. Äntligen får jag veta hur Carl Mörck blir tilldelad sin assistent och hur dom hamnar på avdelning Q.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar