onsdag 4 april 2012

Tusenskönor

Författare: Kristina Ohlsson
Antal sidor: 397
Mitt betyg: * * * * *

Handling:
Ett äldre prästpar hittas skjutna i sitt hem vid Odenplan. Mannen verkar ha tagit livet av sin hustru och därefter sig själv.
Inlåst i en lägenhet väntar Ali på besked. Han har flytt från ett brinnande Irak och hoppas på en ny framtid i Sverige. Det enda hans välgörare kräver är en enkel byteshandel.
I Bangkok håller en ung svensk kvinna på att bli avskuren från omvärlden. Någon nedmonterar hennes liv, bit, för bit. Efterlyst av thailändsk polis tar hon upp jakten på den som försöker ödelägga hennes tillvaro.
Fredrika Bergman och hennes kollegor i Alex Rechts utredningsgrupp tar sig fallet vid Odenplan. De får snart klart för sig att de står inför något långt mer komplicerat än ett självmord som urartat. Vitt skilda händelser som även utspelar sig utanför Sveriges gränser tycks hänga ihop utan att de förstår hur. Klockan går och de som vet tiger.

Min bedömning:
Åh, vad jag gillar Kristina Ohlssons sätt att skriva.Berättelsen fångar mig direkt. Jag älskar att reta mig på den buffliga Peder, Fredrikas något osociala och kyliga sätt mot sina kollegor och Alex mänskliga tillkortakommande.
Det här var en bok som inte gick att lägga ifrån sig och jag misstänkte inte vem och varför. Det är lagom spännande från sida ett och hela vägen till slutet. Me like a lot!
Jag ser fram emot trean och fyran som är på väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar