måndag 19 mars 2012

Till natten lokalt snöfall

Författare: Sören Bondeson
Antal sidor: 515
Mitt betyg: * * * *

Handling:
"Hon hade gått ut och lagt sig i snön, lagt sig för att dö i den tigande kylan."
Sören Bondesons roman Till natten lokalt snöfall är en existentiell thriller och ett stycke svensk nutidshistoria. När huvudpersonen Erling försöker förstå sin barndomsvän och ungdsomkärlek Veronikas självmord inleder han en underjordsvandring som för honom in i de mörka hörnen av Veronikas psyke och under ytan på sjuttio- och åttiotalets Sverige.
Genom Erlings efterforskningar får vi följa Veronikas odyssé under trettio år: en resa som inte leder hem utan allt längre bort. Erling misstänker att hon inte valde sin död och att orsaken står att finna någonstans i det förflutna, med ledtrådar i de dagböcker och anteckningar hon lämnat efter sig. Eller är det kanske hans egen utsatta livssitaution, som lockar hans tankar i paranoida banor?

Min bedömning:
En stillsam nagelbitare. Tråkig på vissa ställen, speciellt när Veronika berättar i novellform vad som har hänt. Jag gillar dom udda karaktärerna Utanmyra-Jesus, Kanadicken, Trombu Olle, Mås Rune med flera. Jag hittar flera ord jag aldrig läst eller hört förut bland annat bländljus och himlarand.
Däremot har jag svårt för författare och andra som inte kan stava till ordet enda utan stavar det med ä, ända. Det gör mig helt skogstokig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar