tisdag 13 mars 2012

Korparna

Författare: Tomas Bannerhed
Antal sidor: 414
Mitt betyg: * *

Handling:
"Hör nu, väste han. Hör nu då för helvete när korparna kommer!"
En pojke ser med stigande skräck sin far bonden förtvivla över omständigheterna. Håller fadern på att bli galen på riktigt? De magra åkrarna ger inte tillräckligt, vädret håller honom vaken under nätterna, grannarna vänder honom ryggen - och ändå är fadern som besatt av att sonen en dag ska ta över gården. Kedjan av generationer med plågade småbönder får inte brytas. Pojken räddar sig undan hos fåglarna.
Det är Sverige, det är Småland, det är ett annat sjuttiotal än vi sett förut.

Min bedömning:
Jag vet verkligen inte hur jag ska bedöma denna bok. Jag tycker inte att den är så fängslande som det står på första sidan eller en solklar femma. Det är ett vackert språk, många fåglar beskrivs, det är en sorglig historia men den griper inte tag i mig som jag trodde att den skulle göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar