fredag 16 mars 2012

Odjuret

Författare: Anders Roslund & Börge Hellström
Antal sidor: 359
Min bedömning: * * * * *

Handling:
Två barn hittas döda i ett källarförråd.
Fyra år senare rymmer deras mördare.
Han kommer att döda igen.
Jakten på mördaren leder till nya vålsdåd som likt en smitta sprider sig från en småstadsidyll till ett hårt bevakat fängelse. Frågor ställs på sin spets:
Vem måste dö först?
Vems liv är värt mest?
Anders Roslund och Börge Hellström debuterar med en kriminalroman som berör. Den skildrar maktlösheten hos polisen och åklagare, den beskriver fängelselivet, en pappas kärlek till sitt barn och människors ibland skrämmande sätt att värdera liv. Det är otäckt och spännande läsning som ställer viktiga frågor.

Min bedömning:
En sanslöst spännande, svart, grotesk berättelse. Det finns en uns korn av sanning i berättelsen vilket gör den ännu mer läskig.På vissa ställen kommer jag på mig själv att hålla andan och på andra ställen känner jag ett lätt illamående. Jag fångades från första sidan och jag hade svårt att lägga mig ifrån den. Jag fick verkligen fokusera hela tiden, då det är många ord och det händer saker mest hela tiden. Tack lillasyster för tipset, ska se till att biblioteket tar hem dom andra också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar