tisdag 30 augusti 2011

Vårlik

Författare: Mons Kallentoft
Antal sidor: 431
Mitt betyg: * * * * *

Handling:
Vårsolen skiner över Linköping och de ännu vårbleka människor som vågat sig ut på uteserveringarna runt torget. Några svalor kretsar i skyn, färgglada tulpaner lyser från stånden och en mamma med två små barn går mot uttagsautomaten. Men plötsligt slits lugnet itu av en kraftig explosion, och Linköping kommer aldrig att bli sig likt igen.
KriminalinspektörenMalin Fors står framför sin mammas kista i Uppståndelsens kapell och försöker känna någonting. Så bryter ett lågt muller tystnaden och snart är hon på väg till Stora torget och en syn hon aldrig kommer att glömma. Glassplitter. Krossade blommor och utspridda grönsaker. En trasig barnsko. En duva som pickar i något rött i den öronbedövande tystnaden.



Min bedömning:
Det här är en jag-kan-inte-sluta-läsa-bok!

"Karin (Johannison) ställer sig på vagnens inbyggda soffor, öppnar överskåpen igen, sliter ut skräpet hon nyss stoppade tillbaka och sedan för hon in ena handens fingrar under skåpets list och rycker till.
Taket inne i skåpet lossar plötslig, verkar falla ner från sin husvagsnhimmel som av en övermäktig tyngd och hon känner kallt stål i sina händer.
Gräver.
Plockar ner det hon hittar.
En Uzi. En sig Sauer. Tre handgranater och hon gräver sig in i mellanrummet som finns mellan husvagnens yttre tak och det inre, och hon känner plötsligt något degigit mellan sina fingar.
Borde jag vara försiktig?
Tänk om han apterat?
Och hon kan inte hålla sig, sliter ut paketet och så ser hon något, det ser ut som tre stora paket med sprängämne, vita kristaller bakom blek plast, nog för att spränga ett helt Linköpingskvarter i luften.
Försiktigt nu, Karin.
"Jag behöver hjälp här", ropar hon ut ur vagnen till uniformerna som förhoppningsvis väntar där. "NU", och så hör hon ett ilsket, pipande ljud, ett ljud som som ringer sig igenom köttet och blodet och ringer sig vidare i i det okända som finns bortom märgen."

Det tar 2,5 sidor innan jag får veta vad som verkligen hände och jag sitter som på nålar......me lika a lot!
 

1 kommentar: