onsdag 10 augusti 2011

Det var vi som var Mulvaneys

Författare: Joyce Carol Oates
Antal sidor: 527
Mitt betyg: * * *

Handling:
Det finns många som tror att vi var en hel klan, men i själva verket var vi bara sex. Jag var minst.
Från sommaren 1955 till våren 1980 när mina föräldrar blev tvungna att sälja var vi Mulvaneys på gården High Point i Mt. Ephraim norr om New York.
Länge avundades ni oss, sedan tyckte ni synd om oss. Länge beundrade ni oss, sedan tänkte ni - Bra! Precis vad de förtjänar.
Vändpunkten kom som en blixt från klar himmel och förändrade villkoren för oss alla. Vi blev en familj i sönderfall. Det skulle dröja länge innan vi kunde försonas och knyta an till varandra igen.
Familjealbum är alltid förljugna. Det som syns där finns aldrig, och det som inte syns är det som verkligen fanns.



Min bedömning:
Jag tycker om det Joyce Carol Oates tar upp i sina böcker. Den här handlar om vad som kan hända med en familj när "det" inträffar. "Det" som ingen vill prata om, ingen vågar prata om, all skuld och skam som är inblandat.En stolt familjefar som går under och vad som händer med resten av familjen.
Det är som vanligt mycket ord när JCO är inblandad men handlingen går hela tiden framåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar