onsdag 10 augusti 2011

En enkel Havannamelodi

Författare: Oscar Hijuelos
Antal sidor: 325
Mitt betyg: * * *

Handling:
År 1947 återvänder den hyllade kubanske kompositören Israel Levis till sitt hemland som en bruten man. Bakom sig har han framgångsrika och underbara år i Europa där han i det ständigt pulserande Paris har gjort succé med sin kubanska musik. Men när andra världskriget är ett faktum och tyskarna ockuperar Frankrike går hyllningarna över i förnedring och plågor.
På grund av sitt judiskklingande namn tas Israel Levis för jude och sätts i koncentrationsläger. Det är knappt att han kommer levande därifrån.
Åter på Kuba väcks bitterljuva minnen till liv, särskilt tänker han på sin stora kärlek Rita Valladares. Det var till henne som han 1928 skrev sången Vackra rosor som blev den tidens mest kända rumba och som gjorde honom så berömd världen över.
En enkel Havannamelodi är en bok om kärleken till en kvinna, men den är också en kärleksförklaring till konsten, familjen, vännerna och ett svunnet Havanna.



Min bedömning:
Språket är jättevackert och poetiskt. Ibland har jag lite svårt att hänga med i handlingen då det handlar om en aktuell sak för att i nästa stund handla om tillbakablickar.
Det måste också ha varit svårt för honom att vara så blyg och hämmad som han var. Undrar hur livet hade gestaltat sig för honom tillsammans med Rita Valladares.
Jag hade nog haft mer behållning av boken om jag vetat mer om musiken han skrev. Nu tappar jag lite....men boken är helt klart läsvärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar