torsdag 25 augusti 2011

Det du inte såg

Författare: Patrick Sjöberg med Markus Lutteman
Antal sidor: 412
Mitt betyg: * * * *

Handling:
Det finns historier som aldrig berättats. Minnen jag har hållit för mig själv, men som har präglat hela mitt liv. Att berätta sanningen har varit ett svårt steg att ta ta. Men jag kände att jag var tvungen.


Min bedömning: En kaxig jäfel......har min uppfattning redan klar innan jag läser boken. Har alltid tyckt att han har varit kaxig och oborstad. Nu förstår jag bättre varför han har formats som han har gjort. Jag gillar det här stycket väldigt mycket:
"Det var strax över tio killar i gruppen, vi nykomlingar inräknade. De äldsta var i femtonårsåldern, och de tittade på oss som något katten hade släpat in. Hade fel skor, fel kläder, fel allting. Deras nedlåtande blickar gjorde bara mitt bekräftelsebehov starkare. Under uppvärmningen lade jag mig direkt i bakhasorna på killen som tog täten. Efter en stund sprang jag upp jämsides och förbi.
"Vad är det med dig? Ska du inte springa ordentligt?" sa jag lite hånfullt.
Ingen stöddig jävel skulle komma och sätta sig på mig bara för att han var äldre och hade märkesdojor. Mitt beteende var förstås idiotiskt. Det var uppvärmning, men jag betedde mig som om det var tävling."
Hela boken igenom står han för alla fel och misstag han har gjort och sånt tycker jag om. Han berättar hur det verkligen var. En klart läsvärd bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar