tisdag 23 augusti 2011

Den vita drottningen

Författare: Philippa Gregory
Antal sidor: 506
Mitt betyg: * *

Handling:
Kärlek, makt och dödliga intriger.
Elisabet Woodville är änka. Hennes man har, som så många andra, dött i inbördeskriget. Hon tillhör släkten Lancaster som har förlorat många män, mycket mark och nästan all makt.
En dag möter Elisabet en man, Edvard, och blir blixtförälskad. Men mannen tillhör släkten York, den för tillfället segrande sidan i rosornas krig. Kan de båda gifta sig, trots släkternas reservationer? Och kan de nå sitt mål, att bli kung och drottning av England? Och vad kommer de att få offra på vägen?
Rosornas krig är en serie inbördeskrig som utspelar sig i England under åren 1455 till 1485 mellan släkterna Lancaster (med en röd ros i vapenskölden) och York (med en vit ros i vapenskölden). Philippa Gregory skildra här en kvinna som slåss för att överleva och för att få makt, mitt under ett brinnande krig.

Min bedömning: Det är alldeles för många intriger och för många samma namn på personer. Jag har stora problem att hålla isär alla. Jag tycker att böcker som blandar fakta med fantasi är läsvärda men det känns som att jag har läst för många av Philippas böcker. Philippa är en duktig och läsvärd författare men jag ska ta en lång paus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar