onsdag 10 augusti 2011

Anarchy in Åmot

Författare: Sturle Brustad
Antal sidor: 575
Mitt betyg: * * * * *

Handling:
När "Anarchy in the U.K" med Sex pistols plötsligt dånar genom högtalarna på idrottsplatsen i Åmot blir det upptakten till en intensiv och omtumlande tid.
Musiken träffar HP och Perry som ett blixtnedslag i hjärteroten och de bestämmer sig att för att bilda ett eget punkband. Lära sig spela får de göra senare.
HP:s far försöker tala allvarligt om framtiden, men HP vill satsa allt på bandet. Det går bättre och bättre, fansen flockas kring dem och till slut får de spela in en skiva.
Till på köpet blir HP förförd av Gunhild, och utan att han riktigt vet hur det har gått till har han fått sin första flickvän.
Livet leker.
Men hur länge?
Anarchy in Åmot flödar över av berättarlust och ungdomlig livsaptit, av humor och vemod, uppror och glädje.


Min bedömning:
Jag vrider mig av skratt emellanåt, jag lider i tysthet när jag skäms över killarna, det var precis så här det var att vara tonåring. När man trodde att precis allt hade hänt och man trodde nu är det lugnt en stund, så brakar livet på i 180 igen.......att man överlevde.....en underbar bok som har fångat tonårstiden på pricken.
Jag skrattar så jag kiknar när tjuren kommer på besök i Anarchy in Åmot:s replokal. Jag gråter en skvätt över Perrys öde. Jag blir arg å Anarchy in Åmots vägnar när dom möter vuxenvärldens motstånd. Jag bara älskar alla underbara smeknamn Älgen, TankeTom, Bönna, Jensa, Deniro, Geir, Gimle, Goggen, Grim, B3 med flera.
En bok att älska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar