fredag 26 oktober 2012

Himmel

Författare: Torbjörn Flygt
Antal sidor: 431
Mitt betyg: * * * * *

Handling:
Louise och Fredrik är väldigt lyckade. Han är en arkitekt i ropet, ständigt med nya iögonfallande projekt. Louise passar perfekt vid hans sida. Konstigt nog är en av dem konstant otrogen.
Parvaneh från Esfahan blir misshandlad av sin man, och gör det som ingen hade trott. Hon bara måste få vara för sig själv ett litet tag. Vara sig själv. Men så träffar hon en annan man som gör det svårt att vara ensam.
Lena är gift med Janson. Hon är beredd att ge upp hela sitt liv för honom. Och det har hon fått göra också. För Janson spelade en gång bort allt de hade. Hon tror att han har slutat, men Janson vet ju hur man ska vinna.
De lever i samma stad. Då och då stöter de ihop. Att säga att deras vägar korsar varandra vore att ta i. Så ser det inte ut i livet. Men de bor faktiskt under samma himmel. Och ibland får de syn på den.

Min bedömning:
Jag gillar Torbjörn Flygts sätt att skriva. Det är mycket text att läsa och det gäller att fokusera. Men vilka levande karaktärer han får fram. Jag bara älskar monologen "Diplomaten" framför. Amirs frieri till Parvaneh är så underbart att jag skrattar högt. Karaktärerna är starka och levande och jag sitter och håller tummen för att Lena ska göra det rätta, vilket det nu är? En läsvärd bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar