fredag 26 oktober 2012

Varför kom du inte före kriget?

rfattare: Lizzie Dorron
Antal sidor: 135
Mitt betyg: * *

Handling:

" Finns det något du kan berätta om henne?" "Inte mycket", svarade jag, "inte mycket alls."

En vuxen dotter får frågan när hon står vid sin mors gravsten. Och så börjar hon ändå att berätta, om sitt och moderns gemensamma liv i Israel, dit modern kom som ung och förtvivlad överlevare från Förintelsen.
Med värme och humor minns hon sin egensinniga, arga, slagfärdiga mor som försökte bygga ett nytt liv i en ny stat - "trots allt". Det blir en berättelse om en barndom i skuggan av en stor katastrof, en berättelse om att människan aldrig slipper undan tvånget att överleva.

Min bedöming:
Den här blir jag inte klok på. Det är små korta berättelse som för mig inte har något sammanhang. Men det kanske ska vara så?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar