fredag 26 oktober 2012

Fru Bengtssons andliga uppvaknanden

Författare: Caroline L Jensen
Antal sidor: 222
Mitt betyg: * *

Handling:
Fru Bengtsson andliga uppvaknanden är en komediroman om gamla testamentet, de tio budorden, och om vad som kan hända när en helt vanlig hemmafru möter Gud i sitt badkar, och Satan på andra sidan villaförortsgatan.

1. Du ska inga andra gudar hava jämte mig,
1.1 Fixa fler gudar.
2. Du skall icke missbrukar Herren Din Guds namn,
2.2 Missbruka guds namn
3. Tänk på vilodagen, så att du helgar den,
3.1 Jobba som en galning på söndagar (en söndag?)
4. Du skall hedra din far och din mor,
4.1 Gör narr av mamma och pappa, förtala dem?
5. Du skall icke dräpa,
5.1 Döda någon (helst något litet om det funkar? Fråga Rakel.)
6. Du skall icke begå äktenskapsbrott,
6.1 Var otrogen.
7. Du skall icke stjäla,
7.1 Sno något.
8. Du skall icke bära falsk vittnesbörd mot din nästa,
8.1 Baktala och ljug om grannarna.
9. Du skall icke ha begär till din nästas hustru,
9.1 Vältra dig i ditt begär efter andras hus som är finare och större än ditt.
10. Du skall icke ha begär till något som tillhör din nästa (hustru, oxe, slav, åsna)
10.1 Fortsätta vilja ha coola prylar som andra har.

Min bedömning:
Jag trodde detta skulle vara en kul bok men jag skrattade inte alls. Tvärtom så var den tråkig och jag blev besviken på berättelsen. Ungefär som boken "100-åringen som klev ut genom fönstret och försvann". Tur att vi alla har olika smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar