tisdag 2 oktober 2012

Hon är inte jag

Författare: Golnaz Hashemzadeh
Antal sidor: 371
Mitt betyg: * * * * *

Handling:
Det är 80-tal och en liten flicka har flytt tillsammans med sina föräldrar från Iran till Sverige. Det gamla landet har krossat drömmarna men det nya landet krossar äktenskapet. Respekt och kärlek vittrar sönder och dottern tvingas bli vittne och medlare mellan föräldrarna.
Med pappans revanschlust och suget efter tillhörighet som bränsle blir hon kårordförande på Sveriges mest utpräglade elitskola. Det är en tillvaro som utgörs av ständiga middagar med näringslivets toppchefer, tal till studenterna och intervjuer med riksmedia. Men framgången är ensam och hotfull. I vissas ögon är man alltid blatte och för den som måste vara bäst finns inget andrum.



Min bedömning:
Vilket ansvar hon tar på sig. Att bli bäst och utmana hela världen. Satt faktiskt med andan i halsen och bara väntade på att det skulle bli tokigt för henne. Inte för att jag på något sätt önskade det men med det ansvar hon tar så var det väntat. Jag hoppas innerligt att författaren har lyckats vända hela skutan och nu är på bättringsvägen. En läsvärd bok, helt klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar