fredag 26 oktober 2012

Ingenstans under himlen

Författare: Liselott Willén
Antal sidor: 366
Mitt betyg: * * * *

Handling:
Christian Weber har gjort kometkarriär inom politiken, har en vacker fru och en älskad son. Med sitt kontroversiella förslag om ett nationellt DNA-register delar han landet. Ett riksdagsbeslut är nära förestående, och som en del av kampanjen lämnar Weber ett salivprov i direktsänd morgonteve.
Ett par dagar senare hämtas han av polisen i sitt hem inför ögonen på hustrun Stella. Hans DNA matchar de tretton år gamla spåren på en ung flickas döda kropp.
Ett dygn senare är Weber försvunnen. Hans kollegor gör allt för att distansera sig från honom. När Stella sedan börjar tvivla på hans oskuld verkar Christian Weber ha förlorat allt.
En vecka för tretton år sedan, liksom utraderad, som om den aldrig funnits.
Vad sker med människor då allting runtomkring dem rämnar?

Min bedömning:
Den är svårläst för mig, då den hoppar fram och tillbaka i tiden. Det är en skrämmande bild på hur lätt det kan gå fel. Är kluven till frågeställningen, är det rätt med ett DNA-register? Hoppas jag slipper ta ställning. Sedan undrar jag hur Stella tar Christians försvinnande? Men boken är läsvärd trots mina frågor och funderingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar