måndag 1 oktober 2012

Jag ska göra dig så lycklig

Författare: Anne B. Ragde
Antal sidor: 277
Min bedömning: * * *

Handling:
1965: Bland hemmafruar och förvärvsarbetande familjefäder i ett bostadshus i Trondheim råder osviklig framtidstro. Nya uppfinningar förenklar hushållsarbetet för kvinnorna, nya karriärmöjligheter öppnar sig för männen och den yngre generationen förtrollas av den nya popkulturens idoler och idéer. Åtta familjer bor tätt inpå varandra och tycks dela samma ljusa framtid - med hempermanent, TV-kannor och pulversoppor, men också social kontroll, avundsjuka och människor som inte hittar sin plats i det nya samhället som växer fram.

Jag ska göra dig så lycklig är en bok om att göra vad man kan för att söka lyckan, och på ytan är det en perfekt sextiotalsidyll som målas upp. Men bakom gardinerna gömmer sig både ensamhet och en hemlig längtan efter att slippa ifrån och "odla sin egen lycka". Vietnamkriget stiger som ett mörkt moln vid horisonten, sprickor uppstår i fasaden och råttor letar sig in i källaren. Men tron på framtiden består.



Min bedömning:
Jag får kika in hos flera familjer och se hur dom har det. Det är som små noveller. Det kan inte ha varit lätt att vara annorlunda på sextiotalet. Undrar om det är lättare idag? Men boken är lättläst och småtrevlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar