lördag 14 maj 2011

Monkeewrench-morden

Författare: p.j. tracy
Antal sidor: 398
Mitt betyg: * * * * *

Handling: På landsbygden i Wisconsin hittas ett äldre par mördat i en kyrka. Mordet är osedvanligt brutalt och sheriff Halloran börjar nysta i deras bakgrund efter tänkbara motiv. Det djupt troende paret har levt sina liv i skräck, de har flyttat otaliga gånger och varje gång bytt namn. Vad var det de flydde ifrån?
Samtidigt i Minneapolis står kollegorna på det lilla dataspelsföretaget Monkeewrench just i beredskap att lansera sitt nya spel Seriemördarjakten när de får syn på en artikel i tidningen. Ett mord på en ung kvinna tycks på ett skrämmande vis likna ett av morden i deras spel. När de kontaktar polisen får de veta att ytterligare ett mord kopierat från spelet redan begåtts. Någon spelar spelet och det finns arton mordscener kvar.
Kriminalinspektör Leo Magozzi och hans kollega Gion Rolseth tvingas agera blixtsnabbt för att hinna ikapp en mördare som verkar ligga steget före. Saker och ting försvåras dock av att kollegorna på Monkeewrench är oerhört måna om att dölja sitt förflutna. Vad i deras bakgrund är det som skrämmer dem så?
Monkeewrench-morden är en tät thriller där flera parallella spår på ett intrikat vis vävs samman till en helhet, en helhet som avslöjar det förflutnas ofrånkomlighet.

Min bedömning: Boken jag skulle ha börjat med. Nu fick jag svar på mina frågor från Dött lopp.
Den här boken var också bara att läsa färdigt med en gång. Gick inte att lägga den ifrån sig. Det jag tycker är kul, det är jag lyckas hålla isär alla människor och nääästan lyckas lista ut vem det är.Jag tycker om personerna det handlar om, det berättas om dom med värme och känsla.
Nu ser jag fram emot att få läsa Levande byte men innan dess ska jag läsa klart Röd lilja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar