onsdag 6 april 2011

Spöa döden

Författare: Josh Bazell
Antal sidor: 281
Mitt betyg: * * * * *


Handling: "Peter Brown är en ung, snygg, framgångsrik läkare på ett av Manhattans sjukhus. Där vet ingen om att han en gång, av väldigt speciella skäl, varit hitman åt maffian men tjallat och slussats ut med ny identitet via ett vittnesprogram.
En dag ligger Eddy Squillante i sängen framför honom. Eddy är dödssjuk, men känner igen Peter från hans förra liv. Denne får ett ultimatum: antingen räddar du mitt liv, eller så skickar jag mina kompisar efter dig. För Peter gäller nu bara att-spöa döden."

Min bedömning: En bok som får mig att garva. Boken är ironisk, den är snabbt berättad och helt underbar. Den påminner mig om filmen Pulp Fiction, en film som jag garvat åt på "fel" ställe. Klart läsvärd.
Däremot, är du kräkmagad så är kräkmagevarning nu utfärdad. Författaren är läkare och beskriver noggrant och ingående operationer och dylikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar