söndag 24 april 2011

Kitchen confidential

En kocks bekännelser
Författare: Anthony Bourdain
Antal sidor: 296
Mitt betyg: * * * * *

Handling: "De flesta kroggäster tror att den mjälla gåslevern med några slingor himmelsk sås har skapats av en kultiverad konstnär, vägledd av tradition och kunskap, uppfylld av inspiration. Sanningen är grym. De flesta trestjärninga rätter, skriver Anthony Bourdain, har snarare kokats ihop av ett gäng "helknäppa, moraliskt degenererade, knarkslavar, flyktingar, en skurkaktig samling fyllon, småtjuvar, slampor och psykopater".
I Kitchen Confidetial berättar han om sitt liv bakom lyxkrogarnas kulisser, från de första insikterna om vad mat kan vara, till lärlingsåren i USA och Europa, och till den mogne köksmästarens långt ifrån glamorösa vardag. Han vaknar automatiskt fem i sex varje morgon. Då tar han sin första cigg och tänker över dagens inköp och leveranser. Sedan duschar han och tar sin första aspirin- och så är dagen igång. Och den slutar inte förrän sent på natten på en källarbar i hörnet av 50:e och Broadway."

Min bedömning: Jag gillar den här, förmodligen för att jag har arbetat som servitris och vet vilket språk som används i köket. Det är klart, den utspelar sig i USA och där tror jag språkbruket och tempot är hårdare än i Sverige. Kände igen många situationer som han berättar om. Ett spännande och roligt arbetsreportage.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar