måndag 4 april 2011

Alla monster måste dö

Författare: Magnus Bärtås & Fredrik Ekman
Antal sidor: 200
Mitt betyg: * * *


Handling: "Den kvinnliga guiden i brun uniform och skärmmössa talar till oss genom megafon. Hon sveper med armen och säger att bergstopparna på det heliga revolutionära berget alltid är snötäckta. När vi pekar på bergen och säger till guiden att de faktiskt inte är snötäckta, tittar hon snett förbi oss och upprepar orden: Bergstopparna på det heliga revolutionära berget är alltid snötäckta".

Mitt betyg: Efter den inledningen kände jag att den boken måste jag läsa. Det är om en gruppresa till Nordkorea och det är väldigt intressant att läsa men ändå ganska intetsägande.  Det är klart, så tillslutet land som Nordkorea är, så är det nog svårt att få till det.
Något som jag tyckte var intressant är att Nordkorea har prånglat ut amerikansk dollar som är bättre än originalet. "I Nordkorea kan man inte ordna mat till folket men man är värlsdmästare på illusion." Jag får intrycket av att hela landet är en illusion och att folket är genomlurade. Skulle vara kul att åka dit på besök för att få en egen uppfattning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar