fredag 11 maj 2012

Tyst i klassen!


Författare: Björn Ranelid.
Antal sidor: 422
Mitt betyg:  * * * *

Handling:
Karin Lilja har sex söner och en man som super, slåss och hånar med ödesdigra följder för barnen. De bor trångt i ett område med nedgångna nödbostäder i Malmö, men Karins hjärta är rymligt. Hon gör plats för den nyfödda Kristina som kommer med en ny ton till familjen.
Tyst i klassen! Är ett färgstarkt porträtt av två kvinnor, en kärleksfull Malmöskildring och en berättelse om Sverige underifrån i nästan hundra år.

Min bedömning:
Det är alla tjatiga upprepningar som sänker betyget på den här berättelsen. Känns lite överkurs att behöva läsa om och om igen att Oskar Lilja är si och sån. Det är en gripande berättelse som jag plöjer. För en gångs skull hör jag inte författarens röst i huvudet. Vet inte riktigt vad jag ska tycka om Björn Ranelid. Har ju bara medias bild att gå på. Men den här berättelsen är magisk för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar