fredag 11 maj 2012

Strax efter solnedgång

Författare: Stephen King
Antal sidor: 430
Mitt betyg: * * * *

Handling:
Stephen King levererar ännu en häpnadsväckande novellsamling. Vem – förutom Stephen King – skulle förvandla en bajamaja till en slemmig födelsekanal, eller en sjaskig bar vid en motorväg till platsen för evig kärlek? En handelsresande i böcker kan plocka upp en stum liftare, utan att förstå att den tystlåtne mannen i passagerarsätet lyssnar alltför uppmärksamt. Passen på en träningscykel, avsedda att få ned kolestrolhalten, kan förvandlas till en fängslande och skräckinjagande resa. ”Pepparkaksflickan”, som utspelar sig på en ödslig ö utanför Floridas kust, är en nagelbitarnovell om en ung kvinna som är lika sårbar och rådig som Audrey Hepburns rollgestalt i Nattens ögon. I ”Ayana” utför en blind flicka ett mirakel med en kyss och smekning.
För King är gränsen mellan levande och de döda ofta suddig, och sömmarna som håller samman vår verklighet kan brista i vilket ögonblick som helst. I en av de längre novellerna ”N” orsakar en psykpatient irrationella tankevärld ett apokalyptiskt hot på landsbygden i Maine…… eller förhindrar att världen faller offer för det.

Min bedömning:
Jag formligen älskar allt Stephen King skriver. Jag har lyckats samla på mig nästan alla hans böcker. Men det ska vara långa berättelser. Där kommer han bäst till sin rätt. Novellerna är för korta. Den jag gillar bäst i den här novellsamlingen är ”Jag sitter i skiten”. Så äckligt så det blir bra. Jag får nästan kväljningar av doften jag inbillar mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar