onsdag 16 maj 2012

Hjärtblad

Författare: Aino Trosell
Antal sidor: 461
Mitt betyg: * * * *

Handling:
Jag är redan stor. Så jag går. Ja, jag går, jag som dom andra. Beslutet är fattat. Plötsligt som en kornblixt fyrar hon av ett beslut så snabbt att hon själv inte hinner uppfatta dess kraft. Hon måste iväg: Kan andra så kan väl även jag. Jag är vuxen, det är dags!

Hulda är en brådmogen tonåring i svältens och nödens Malung under tidigt 1870-tal. Sedan hon stått i gången, det vill säga konfirmerats, beger hon sig ut på vandring, som så många andra av Dalarnas kvinnor som går ner till Romboland, till mälarlandskapen på herrarbete, för att arbeta åt herrarna eller för att sälja på beting.
I Stockholm får Hulda tjänst på bakgården hos en burgen familj. Men hon vill vidare och bryter än en gång upp när kärleken sviker.

Min bedömning:
Vilket hårt liv det var 1800-talet. Är så tacksam för att jag lever nu. Tänk att gå från Malung till Stockholm! Det är en bra bit. Men jag funderar på vilken sorts sjukdom Hulda drabbas av i slutet. Kan det vara nutidens utmattningsdepression? En fantastisk skildring av ett Sverige som aldrig kommer tillbaka. Gillar att författaren tar med dialekttal i berättelsen. När jag läste det så hade jag inte en aning om vad som menades. Spännande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar