torsdag 3 maj 2012

Glasklart

Författare: Karin Wahlberg
Antal sidor: 461
Mitt betyg: * * *

Handling:
Hilda Glas är snart färdigutbildad läkare och har återvänt till sina hemtrakter för att göra AT-tjänst på Oskarshamn lasarett. Kanske är det hennes undermedvetna som fört henne till samma sjukhus som hennes mamma en gång avled på. När Hilda råkar komma över sin mors journal inser hon att måste ta tag i sin outredda bakgrund. Vad var det för mystisk sjukdom som moderns liv och var hennes pappas död verkligen en olycka?
Claes Claesson har åkt med sin familj till den lilla glasbruksorten för trivsamt och traditionsenligt valborgsmässofirande. Trängseln runt majbrasan tilltar och stämningen stiger. Men idyllen rämnar hastigt och mycket olustigt när man plötsligt känner doften av bränt kött. I ljuset från lågorna görs så en makaber upptäckt: en död manskropp.

Min bedömning:
En lååååååångsam berättelse. Det händer ingenting, det händer ingenting osv. Det jag gillar med berättelsen är tillbakablickarna som Hilda Glas gör. Där får man lite bakgrund och lite hintar om vem det kan vara. Men resten av böckerna läser jag om jag inte hittar något annat på biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar