torsdag 23 februari 2012

Sankta Psyko

Författare. Johan Theorin
Antal sidor: 398
Mitt betyg: * * * * *

Handling:
Till en stad på svenska västkusten kommer den 29-årige Jan Hauger för ett vikariat som förskollärare. Men Gläntan är ingen vanlig förskola. Den ligger invid muren till Sankta Patricias regionklinik - med öknamnet Sankta Psyko - ett säkerhetsklassat sjukhus där psykiskt störda våldsbrottslingar tvångsvårdas. På Gläntan vistas barnen för att behålla kontakten med de inspärrade föräldrarna. En av Jans uppgifter är att eskortera barnen genom den källargång som förbinder förskolan med kliniken.
Jan är en duktig pedagog men förtiger också saker, som varför han så gärna ville ha tjänsten på Sankta Psyko. Och vad som egentligen hände flera år tidigare när han gick ut i skogen med en dagisgrupp - och kom tillbaka med ett barn för lite.

Min bedömning:
Johan Theorin bygger upp spänningen hela tiden och ingenting är som det verkar vara. Hela tiden finns det undermeningar så det gäller att jag fokuserar. Du tror dig veta vad som kommer att hända men inte.....hela tiden nya spännande vändningar. Men det är lätt att fokusera på den här boken för den fångar mitt intresse och jag ville verkligen inte att boken skulle ta slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar