torsdag 23 februari 2012

Horn

Författare: Joe Hill
Antal sidor: 435
Mitt betyg: * * * *

Handling:

 Ignatius "Ig" Perrish vaknar upp en morgon efter en kväll han helst vill glömma. Och den dag han möter kommer att förändra hans liv på det mest djävulska vis.....
Ig har levt i en marddröm allt sedan den dagen då hans flickvän Merrin hittades skändad och mördad. Ig figurerade som huvudmisstänkt i brottsutrednigen men släpptes i brist på bevis. I omgivningens ögon, i den lilla New Hampshirestaden Gideon, har han dock varit dömd sedan dess. Och fördömd.

När han ser sig i spegel denna morgon tror han sig hallucinera: i pannan har två horn börjat ta form! Det märkliga är att ingen i hans omgivning tycks ta någon notis om dem, men för honom själv är deras plötsliga framväxande påtagligt smärtsamt; med hornen följer också den övernaturliga gåvan att få folk att förvandlas till sanningssägare: att säga vad de innerst inne tänker och att handla därefter.

Sanningen blir Ig obarmhärtiga följeslagare. Steg för steg pekar den också i den riktning han fruktar mest: svaret på vem som mördade Merrin.

Min bedömning:
Inte riktigt lika bra som den förra, En hjärtformad ask. Den är klart läsvärd för den som gillar spökhistorier och Stephen Kings författarskap, vilket jag gör. Men det är något i boken som gör att jag inte fångas så det jättestarkt, tyvärr.
Men samtidigt gillar jag själva historien, en livs levande djävul som får folk att säga sanningen. Gillar stycket där prästen och hans medhjälpare blir utsatta för Ig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar