torsdag 23 februari 2012

Kärleken i Julia Anderssons liv

Författare: Åsa Moberg
Antal sidor: 468
Mitt betyg: * *

Handling:
"Hon smakade på ordet. Åtrå. Ett konstigt ord. Väldigt likt otro. Påfallande likt. Åtrå. Otro. Var det samma ord egentligen? Var åtrå en beteckning på de starka lustkänslor som infinner sig vid tanken på förbjudna eller annars omöjliga sexuella upplevelser? Hon lekte med orden. Känna åtrå. Vara åtrågen. Vara otrågen....."

Vi befinner oss i sent sextiotal och i början av sjuttiotalet -  det är den sexuella frigjordhetens tid. Julia Andersson är en ung, engagerad textilkonstnär och har redan hunnit utmana många fördomar om hur en kvinna ska vara. Hon lever tillsammans med den betydligt äldre Rune i ett förhållande som omvärlden ser på med intresse och avund - här är paret som ger varandra frihet och som pratar sig igenom alla vardagens problem......
Julia älskar sitt konstnärskap och hon älskar Rune , men hon har också en längtan efter något annat. Av en slump träffar hon Hubert Meyer, karismatisk, förmögen och inflytelserik. En underlig kärlekshistoria tar sin början.
Juali vill ha Hubert Meyer, men samtidigt fylls hon av ångest inför deras korta möten. Hon resonerar om sin längtan med Rune, och deras relation sätts på prov - men framförallt för hon en diskussion med sig själv

Min bedömning:
Förlåt, men detta är en pladderbokför mig. Hon dividerar fram och tilbaka om hur hon ska göra och när hon väl gör det......så blir hon besviken.......hela hon känns väldigt naiv.......vad trodde hon skulle ske......egentligen??
Jag gissade på att det var en slag biografi och jag får rätt i slutet.
Förstår inte varför jag läste ut den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar