lördag 4 februari 2012

Eldvittnet

Författare: Lars Kepler
Antal sidor: 561
Mitt betyg: * * * * *

Handling:
Birgittagården är en anstalt för unga kvinnor med destruktivt beteende. Den ligger ensligt i skogen norr om Indalsälven. En mörk höstnatt mördas en av de intagna flickorna inne på anstaltens isolering. Hon hittas på britsen med båda händerna för ansiktet. Ingen har sett något.
Det finns inga vittnen, men bara någon dag efter det våldsamma mordet börjar en kvinna i Stockholm ringa polisens tipstelefon och lämna felaktig information. Först begär hon pengar för sina upplysningar, men sedan ber hon dem att bara att lyssna, allt mer desperat. Joona Linna reser till Birgittagården och befinner sig snart mitt inne i den märkligaste mordgåta han någonsin stött på. När han börjar söka efter svar sätts förödande krafter i våldsam rörelse. Sanningen är en älv som störtar ner i en sjö av eld.

Min bedömning:
Den här var jag tvungen att läsa ut med en gång. Det gick inte att sluta. Visst är han en övermänniska, vår kära Joona Linna men man förlåter honom för det för innerst inne är han en känslig och varm typ. På vissa ställen är det nästan omänskligt spännande och jag sitter nästan och håller andan. Fast jag kommer på mig med att skumläsa ibland då det är mycket text och jag vill veta vad som händer lite fortare. Ser redan fram emot nästa bok då jag vill veta mer om Joona Linna, om vad som hände innan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar