onsdag 8 juni 2011

Texas´ Rose

Författare: Dy Plambeck
Antal sidor: 186
Min bedömning: *

Handling: Texas´rose heter egentligen Lillian. Hon är drottning i samhället Over Dråby, magnetiserar människor omkring sig. Tillsammans med sin man Jimmy startar hon westernklubben Gunslingers. De arrangerar loppis, bingo, nödhjälpsinsamlingar, semesterresor till High Chaparall i Sverige och fester hemmavid. Iklädd cowboyhatt, cowboystövlar och peruk gränslar Texas´rose sin häst och underhåller på festerna och sjunger för gästerna. Men Jimmy och Lillian förblir barnlösa. När Jimmy vill skiljas och Lillian samtidigt får ett sorgens besked från Utah i USA flyttar hon ensam och plötsligt till Hanoi i Vietnam och börjar arbeta på ett barnhem fram till sin död.
Gemenskapen står i centrum i denna färgstarka släktsaga, precis som familjehemligheterna och den danska släktgården Skovly. Det är fyrverkeri av skrönor och berättelserna som flödar, svåra att tygla. När romanens berättare-Abby- reser till Hanoi, till Lillians lilla lägenhet, gör hon det för att hämta hem urnan med fasters aska.


Min bedömning: Sicket dravel. Kommer på mig själv flera gånger att mina tankar fladdrar iväg. Försöker ett antal sidor till men är tvungen att stänga igen boken, outläst. Det går inte.
Jag tycker att handlingen låter lovande men nä......själva berättelsen griper inte tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar