måndag 27 juni 2011

Snabba cash

Författare: Jens Lapidus
Antal sidor: 474
Mitt betyg: * * *

Handling: I Stockholms undre värld finns det inga poliser, där regerar andra makthavare. Eller rättare sagt, psykopater utan hämningar som härjar fritt på alla nivåer i samhället. Från salongerna på Östermalm till höghusen i förorterna. Från klubbarna runt Stureplan till bordellerna där flickor från Östeuropa hålls fångna. JW är Stureplanskillen som säljer kokain till stekarna på de hetaste ställena. Han gör vad som helst för att nå dit han vill.
Jorge är latinon som går i land med en osannolikt tjusig rymning från Österåker. Ingen kan K-branschen lika bra som han. Men han vill inte sälja längre.
Mrado sköter indrivning och penningtvätt åt bossen Radovan. Han drömmer om ett bra liv för sig och sin dotter, men det ligger riktigt långt borta.
Den kriminella världens egen logik för de tre samman, och det kan bara sluta på ett sätt: en kamp om liv och död. Och varför, egentligen? För snabba cash.


Min bedömning: Jag gillar språket och handlingen. Det är  kul att läsa Jorges talspråk och JWs försök till "upperclass" svenska. Alla killar blir levande och jag håller andan emellanåt och hoppas att det går bra. Författaren verkar kunna sin gebit och jag ser fram emot att få läsa nästa bok. Lyckades få tag på båda böckerna vid senaste besöket på bibblan.
Jag är också barnsligt tacksam för att jag får leva ett Svenssonliv :-))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar