onsdag 15 juni 2011

Djävulsbibeln

Författare: Richard Dubell (stavas med tyskt u)
Antal sidor: 528
Mitt betyg: * *

Handling: I ett benediktinkloster i Sydböhmen 1572 blir åttaårige Andrej vittne till en fruktansvärd massaker: tio människor, däribland Andrejs föräldrar, mördas brutalt av en munk som går bärsärkargång med en yxa. Andrej lyckas fly, men har genom sin far fått veta att klostret gömmer en av kyrkans bäst bevarade hemligheter-Djävulsbibeln. Boken som rymmer all världens vetande, men som också kommer att kosta tre påvar livet och anses ha ha kraft att förgöra hela mänskligheten. Den vaktas av klostrets sju edsvurna munkar, som dödar alla som på något sätt på får kännedom om bokens existens.
Andrejs vetskap blir hans enda band till föräldrarna, och under den hårda uppväxten som föräldralös kan han inte glömma historien om den mystiska handskriften. Han har heller inte ensam överlevt massakern i Sydböhmen. Snart är sökandet efter Djävulsbiblen igång. Det blir en kapplöpning mellan makthungriga kardinaler i katolska kyrkans högsta ledning och Andrej och hans förtrogna. Skulle Djävulsbiblen falla i orätta händer kanske ingen kan förutse följderna.....


Min bedömning: Jag tappar intresset efter halva boken. Får en känsla av att författaren har bråttom när han skriver och när jag läser eftertexterna så får jag rätt. Han har skrivit boken på 10 månader. Det hoppas från en sak till en annan och det gör mina tankar också. Så den här boken lyckas inte fånga mitt hela intresse men jag var ändå "tvungen" att läsa ut den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar