tisdag 27 november 2012

Världens vinter

Författare: Ken Follet
Antal sidor: 860
Mitt betyg: * * * * *

Handling:
Det är en turbulent tid i Europa. I Spanien rasar inbördeskriget, i Tyskland hårdnar Hitlers grepp om folket. Snart trappas spänningarna upp och ett nytt världskrig står för dörren......

Världens vinter är andra delen i en hyllad krönika över 1900-talet om fem familjer - i Tyskland, England, Wales, Sovjetunionen och USA - vars liv flätas samman av kärlek, intriger och historisk dramatik. I Världens vinter följer vi en ny generation - ett stort och spännande persongalleri med vitt skilda karaktärer.

Från Londons paradvåningar och nöjesliv till maktens korridorer i Washington och spelet innanför Kremls murar - handlingen är händelsespäckad, miljöerna färgstarka och tidsskildringen påtagligt levande.

Min bedömning:
Jag hade tur att kunna få låna del ett och två samtidigt. Nu hade jag alla personer i minnet och kom ihåg vem som var barn till vem och så vidare. Det är en intressant tid som skildras och Ken Follet gör det med bravur. Jag har svårt att lägga ifrån mig boken. Jag får en helt annan insikt om vad som verkligen hände och varför. Det måste ha varit en skrämmande tid att leva i. Ser fram emot del tre och jag hoppas den kommer snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar