tisdag 18 december 2012

Fågelvägen

Författare: Ann-Marie McDonald
Antal sidor: 747
Mitt betyg: * * (*)

Handling:
Kråkorna väntade tills allt hade blivit lugnare därnere. Tills den blå klänningen med flickan inuti hade stillnat.....

Det är 1960-tal och kalla kriget pågår. Flygofficeren Jack McCarthy har efter en lång tid utomlands blivit stationerad vid en stillsam flygbas i Kanada, nära den amerikanska gränsen.
För den livliga, djärva åttaåringen Madeleine är flytten ett spännande äventyr. Mccarthys är en ovanligt lycklig och trygg familj. Men vad ingen vet är att Jack i största hemlighet samarbetar med både den engelska underrättelsetjänsten och det amerikanska flygvapnet för att hjälpa en avhoppad sovjetisk rymdforskare.
På basen bor också den besynnerliga läraren mr March, vars makt över barnen är en otäck börda de måste bära i tysthet. När en tragedi inträffar och en liten flicka hittas mördad i skogen sammanflätas det som händer på basen med värlsdpolitiska krafter, och de inblandade binds samman för livet.
Stämningen blir allt tyngre i familjen McCarthy, Jack måste bestämma var han har sin lojalitet och Madeleine tvingas lära sig om moralens tänjbarhet - en insikt som inte kommer att klarna förrän sanningen, och mördaren, avslöjas tjugo år senare.



Min bedömning:
Gäsp, vad den här boken är tråkig. Det händer ingenting, huvudpersonerna är så intetsägande att dom blir platta. Ingressen ser spännande ut och lovar lite av en sträckläsarbok men vad jag blir besviken. Men på något sätt måste jag ändå avsluta boken så jag vet vem som gjorde vad. Och det blir en överraskning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar