tisdag 18 december 2012

Fader okänd

Författare: John F Case
Antal sidor: 449
Mitt betyg: * * * * *

Handling:
Förlåt mig, fader.....
I en liten italiensk landsortskyrka biktar sig en gammal man. Han är läkare i staden. Nu är han döende och plågad av oro. Det han anförtror prästen är berättelsen om ett livsverk - en hemlighet av ofattbar betydelse.

.....för jag har syndat
I en förort till Washington utbryter en våldsam villabrand. Två personer omkommer i lågorna, Kathy Lassiter och hennes lille son. Snart konstateras det att branden varit anlagd - och att mor och son mördats innan huset tändes på. Allt verkar noga planlag......

Detta är min sista bekännelse....
Chockad tar Joe Lassiter emot nyheten om sin syster och hennes son. Varför Kathy? Det verkar obegripligt. Med stigande irritation följer han sedan polisens långsamma utredning. Tills tålamodet tryter - då bestämmer han sig för att ta saken i egna händer. Ett spår för honom till Italien....



Min bedömning:
Vilka vändningar den här historien tar. Ingenting är vad det verkar vara. Den börjar lite tråkigt men efter par sidor stiger spänningen. Läsvärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar