måndag 5 november 2012

Paradisoffer

Författare: Kristina Ohlsson
Antal sidor: 406
Mitt betyg: * * * *

Handling:
En fullsatt Boeing 747 lyfter från Stockholm och flyger mot New York. Kort efter start hittas ett hotbrev ombord. Krav riktas mot både den svenska och amerikanska regeringen, om de inte infrias kommer planet sprängas.
Kaparna vill riva upp beslutet att utvisa en man som av Säpo som en säkerhetsrisk. Regeringen ställs inför valet att rädda livet på de fyrahundra passagerare som hålls gisslan på tiotusen meters höjd eller att fullfölja utvisningen.
Kriminalkommissarie Alex Recht utreder kapningen tillsammans med den färgstarke Eden Lundell på Säpos kontraterrorenhet. Fredrika Bergman, som jobbar temporärt på justitiedepartmentet, är inblandad i utvisningsärendet och blir kontaktperson mellan regering och polis. De förstår snart planen bakom kapningen är långt mer ondskefull än de någonsin kunnat föreställa sig.
Timmarna går och Fredrika och Alex inser med växande fasa att de snart förlorat varje möjlighet att rädda planet och dess passagerare. Kampen mot klockan blir också en kamp mot de amreikanska myndigheternas skräck för nya terrorattentat.
Och snart är bränslet i planet slut......

Min bedömning:
Klart godkänd men jag tycker att något saknas. Kan inte sätta fingret på vad bara. Det känns som om berättelsen inte är färdig när jag läser sista sidan. Men den är andlöst spännande och svår att lägga ifrån sig. Bara lite till.......
Jag tycker om när författare har med aktuella händelser i berättelserna. Det ger en tyngd åt det hela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar