tisdag 27 november 2012

Giganternas fall

Författare: Ken Follet
Antal sidor: 884
Mitt betyg: * * * * *

Handling:
Giganternas fall - en ny magnifik historisk berättelse av Ken Follet. En skildring av fem olika familjer - från USA, Tyskland, Ryssland, England och Wales - och hur deras dramatiska livsöden länkas samman under det tidiga 1900-talets omvälvande händelser: första världskriget, ryska revolutionen, kampen om kvinnlig rösträtt.....

Handlingen rör sig från Washington till Sankt Petersburg, från kolgruvornas mörker och faror till palatsens glittrande ljuskronor, från diplomatins korridorer till de makthavandes sängkammare.

Min bedöming:
Min bibliotekarie funderade allvarligt på vilken person som skulle läsa en sån här bok. Det är många sidor och liten text och handlar om första världskriget. Sen kom hon på det: Anette så klart. Jag gillar Ken Follet som författare. Han är duktig på att väva in historiska skeden tillsammans med berättelsen. Du har koll på vilka alla huvudpersoner är. Och precis när du funderar över hur det går för någon, handlar nästa kapitel om just den personen. Det jag saknar är lite mer om kampen för kvinnlig rösträtt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar