tisdag 10 januari 2012

Raines dagbok

Författare: Raine Gustafsson
Antal sidor: 381
Mitt betyg: * * *

Handling:
Våren 1998 kom Raine Gustafsson - hemlös, tämligen nyfrigiven och synnerligen orakad - in på Situation Sthlms dåvarande redaktion med en plastkasse i handen. Där i låg ett välfyllt, handskrivet kollegieblock. Sedan den dagen har Raine Gustafsson publicerat sin dagbok i Situation Sthlm och inte missat en deadline, oavsett var han sovit, om han sovit, hur eller var i Stockholm han befunnit sig.
Det som började - och alljämt börjar - med prydligt handskrivna versaler i ett kollegieblock har nu, efter tolv år och etthundratrettiotre publicerade dagböcker, blivit en bok. Raines Dagbok är ett unikt dokument, en skildring av Raine Gustafsson, av Stockholm, av tillvaron och verkligheten som den ter sig för någon som inte har en egen dörr att stänga till sitt liv.
2005 tilldelades Raine Gustafsson svenska PEN-klubbens Bernspris för sina dagböcker. En del av motiveringen löd: "För sina glödande rapporter från en kylslagen huvudstad, där de hemlösas nätter är långa. Ett Stockholm som annars bara skildras av reportar på tillfälligt besök".
Välkommen dit.

Min bedömning:
Kan säga med en gång, jag hade inte varit långlivad i det livet Raine har. Att aldrig veta från dag till dag vart jag ska sova eller tillbringa dagen. Aldrig veta om magen blir full eller inte. Utstå våld från väktare som ska spela tuffa. Ta hand om kamrater som blir nedslagna eller kanske till och med dör i famnen på en. Inte kunna duscha när jag vill vill eller tvätta mina kläder. Bli bestulen på pengar, ID-kort, telefon med mera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar